Friday 19 June 2015

Andai kata hati ini

Andai kata hati ini boleh dihidu,
Sudah lama terbau segala rindu.

Andai kata hati ini boleh diketuk,
Sudah lama diri boleh dibentuk.
Andai kata hati ini boleh diubat,
Sudah lama iman tak terseksa rapat.


Wahai Sang Pencipta,
AmanahMu kusedang bawa,
Namun aku manusia biasa,
Ada khilaf di sebahagian cara.

Wahai Sang Pengampun Dosa,
Hidupku Kau rancang cukup indah,
Namun mataku buta tanganku rebah,
Jarang sekali ucap alhamdulillah.

Wahai Sang Pemilik Nyawa,
Kau Maha dalam segala-galanya,
Bukan aku, dia ataupun mereka,
Hatta mengapa masih ada yang bongkak tak terlihat dunia.

Allah,
Aku rindu untuk mencintaiMu lebih daripada segala-galanya.

Allah,
Aku rindu untuk mencintai rasulMu lebih daripada harta dan nyawa.

Allah,
Aku rindu untuk berbaik sangka tanpa perlu aku terancam nyawa.

Allah,
Aku rindu untuk berkhidmat bakti tanpa berkira

Allah,
Aku rindu untuk menangis di tikar malam sepertiga

Allah,
Aku rindu untuk akrab dengan kata-kata agungMu tersimpan di dalam dada

Allah,
Aku rindu segala-galanya tentangMu
Terlalu banyak dosa telah dihamparkan,
Namun Kau masih rahmati kami dengan nikmat Ramadhan.

Karya yang diambil dan diolah sedikit dari status Facebook saudari Aida Fitri

No comments:

Post a Comment